Een 4e leven, een 4e gig voor de KHRV (vervolg)

Wim de Ridder • 8 september 2025

Wat vooraf ging.......

Ruim 30 jaar geleden maakte een Nederlandse sloeproeier in Engeland kennis met de Cornish Pilot Gig. Na een paar keer sturen en roeien was hij verkocht. Hij haalde er een andere sloeproeier bij en roeide samen met leden van de Rotterdamse roeivereniging TIOG zo’n 10 keer in Cornwall om de techniek onder de knie te krijgen. De techniek van het roeien in een gig is dan ook wezenlijk anders dan roeien in een gewone sloep. Ze gingen zelfs zo ver dat ze in een geleende gig mee roeiden in de wereldkampioenschappen op de “Isles of Scilly”.


Terug in Nederland pakte deze, inmiddels gig-fanaten door. Met sponsoring van de toenmalige Postbank werd een opdracht voor de bouw van een nieuwe gig geplaatst bij J&D Currah in het Zuid Engelse Looe. Voor deze bootbouwer was het inmiddels de 6e gig die ze bouwden, maar ons land was het de allereerste Cornish Pilot gig.



Blue Lion

Het was tijdens Sail Amsterdam 1995 dat de boot "Blue Lion" gedoopt werd. De naam "Blue Lion" kwam voort uit het logo van sponsor Postbank, een blauwe leeuw. De "Blue Lion" maakte vervolgens zijn “Maiden” tocht, geroeid door leerlingen van de Elektrotechnische School Amsterdam en roeiers van de Koninklijke (KNZ&RV) uit Muiden.



De Liefde

Na een aantal jaar werd de boot overgenomen door roeivereniging TIOG in Rotterdam alwaar deze werd omgedoopt in "De Liefde".



De Vegt

Na vele jaren dienst gedaan te hebben in het Rotterdamse werd de boot vervolgens overgenomen door RV Vegt & Spieghel uit Nederhorst den Berg en aldaar volledig gerestaureerd. De gig werd vervolgens omgedoopt met de naam "De Vegt". Hier heeft de boot zo’n 10 jaar dienst gedaan, waarvan de laatste jaar met name voor roeitraining.



??????

Vanwege de aanschaf van een polyester gig werd "De Vegt" uiteindelijk bij RV Vegt & Spieghel uit de vaart genomen en te koop aangeboden. Omdat het een houten gig is, gebouwd op een Engelse werf, is dit een opportunity voor de KHRV om op termijn ook mee te kunnen doen met (internationale) roeiwedstrijden alwaar alleen originele houten pilot gigs worden toegelaten. Maar voor het zover is, verdient de boot opnieuw een volledige restauratie welke naar verwachting na de zomer 2025 bij Ambachtelijk Botenbouw Centrum Amersfoort zal plaatsvinden. Eind vorig jaar is de boot naar onze jachthaven verplaatst alwaar deze tijdelijk is opgeslagen. 


Deze nieuwe aanwinst voor de KHRV kent een heel bijzonder verleden en gaat bij ons als onze 4e gig een 4e leven in. Na de restauratie, die best wel een lange tijd in beslag zal nemen, zal deze boot wederom onder een nieuwe naam (??????) in gebruik genomen gaan worden.


Het  restauratie project van onze houten gig is inmiddels officieel van start gegaan. Voordat de gig naar de Ambachtelijke Botenbouw Centrale in Amersfoort gaat, moet eerst alle verf aan de binnen en buitenzijde van de boot verwijderd worden. Gewapend met hete lucht blazers en verfschrapers doken we de container, alwaar de boot lag opgeslagen, in. Al gauw bleek dat dit een vrijwel ondoenlijke klus zou worden. Het schrapen was tijdrovend en er was een groot risico om de dunne houten huid van de boot onbedoeld te beschadigen. Daarom werd gezocht naar een oplossing om dit klusje veilig te kunnen klaren. Die oplossing heet “Soda blasten”. Sodablasten is een reinigingstechniek waarbij met behulp van perslucht natriumbicarbonaat (baksoda) op het oppervlak wordt geblazen om het te reinigen, verf of vuil te verwijderen of het oppervlak te ontvetten. Het process lijkt op zandstralen maar is een stuk milder en minder abrasief (schurend). Deze techniek wordt o.a. gebruikt om oude meubels, balken in oude woningen, maar ook oldtimers van verf te ontdoen. 


Eerst maar eens een gedegen onderzoek doen om te kijken of sodablasten werkelijk een oplossing voor het verwijderen van de verf zou zijn zonder het hout daaronder te beschadigen. Het roerblad werd aan een sodablast behandeling onderworpen. Het resultaat was verbluffend goed. Het hout zag er na het sodablasten goed uit (op een enkele vroeger geplamuurde plek na). Daarom werd besloten om de hele boot te laten sodablasten. De gig ging vervolgens op transport naar een bedrijf in Sliedrecht die deze klus voor ons kon klaren.


Na korte tijd stuurde dit bedrijf ons enkele foto’s van de gig, die inmiddels aan de buitenkant behandeld was en waarvan de houten ondergrond goed zichtbaar is. Deze foto’s delen wij graag hieronder. De gig wordt de komende tijd ook aan de binnenzijde behandeld  opdat de slechte plekken goed zichtbaar zijn en restauratie vakkundig plaats kan vinden. 


Inmiddels enkele weken later heeft ook de binnenzijde van de gig een sodablasting behandeling ondergaan. De vele verflagen van verschillende kleuren zijn verwijderd en de conditie van het houten lichaam is nu goed zichtbaar. We kunnen zien dat er in de afgelopen 30 jaar op meerdere plaatsen met epoxy en plamuur is gewerkt. Ook zagen we op het diepste punt van de gig, direct naast de kiel, een best wel aanzienlijke rotte plek zitten, die zeker bij het Ambachtelijke Botenbouw Centrum in Amersfoort de nodige aandacht zal krijgen. We zijn nu op het punt aangekomen dat we de boot in Sliedrecht weer op de trailer gaan zetten en deze bij het Ambachtelijke Botenbouw Centrum in Amersfoort gaan afleveren. Vanaf dit moment start de eigenlijke restauratie.


Eindelijk was het zover. Na het aankopen en het ophalen van de gig, het verwijderen van alle verflagen door middel van sodablasting, belanden we nu bij de  volgende fase van ons project. De boot is in Sliedrecht bij de sodablaster opgehaald en met hulp van vele botenbouw enthousiastellingen (zie filmpje hiervoor) bij het Ambachtelijke Botenbouw Centrum in Amersfoort afgeleverd. De restauratie kan gaan beginnen. Eerst zal de gig verder schoongemaakt en ontdaan worden van alle nog aanwezige soda. Dan zal geïnventariseerd worden waar de slechte plekken zitten of zaken zijn die extra aandacht eisen. Er wordt gekeken naar te gebruiken houtsoorten. Zo werd vastgesteld dat de voor de kiel deels eiken en deels  mahoniehout is gebruikt. Ook bleek al gauw dat de maatvoering van de gig door de tand des tijds niet geheel meer aan de originele maatvoering voldoet. Kortom werk aan de winkel waarbij ook de KHRV z'n steentje gaat bijdragen om kennis van houten gigs te vergaren.


Wordt vervolgt.......


Project voortgang



Meer berichten

door Wim de Ridder 25 augustus 2025
Onder de noemer “ SAILSATION ” was WSV De Schinkel uit Amsterdam door de organisatie van SAIL 2025 gevraagd om tijdens SAIL een roeiwedstrijd op het IJ te organiseren. Het werd een Cornish Pilot Gig demonstratie wedstrijd waarvoor alle elf Nederlandse Cornish Pilot Gig roeiverenigingen waren uitgenodigd.
door Dick Witstok 21 augustus 2025
Drie volle gigs voeren zaterdag 16 augustus uit voor een toertocht. Bestemming: de Espressobar in Almere (Muiderzand), een tocht van ruim 12 km. De weersomstandigheden waren goed: een zomerse temperatuur maar niet te warm, een paar wolkjes maar geen regen en een stevig briesje maar niet teveel. We vertrokken om half tien uit de haven. Drie gigs die samen oproeien is een fraai gezicht en we trokken dan ook de aandacht van veel voorbijgangers die enthousiast zwaaiden en foto’s namen. De eerste stop was op het eiland De Schelp bij Naarden voor een koffiepauze met Fries suikerbrood. Daarna ging het verder onder de Hollandse Brug, het IJmeer op: een grote watervlakte, veel boten en wat meer golven. Voorbij de Marina Muiderzand kwamen we bij een strandje waar we de boten aanlegden. Eénentwintig hongerige roeiers en stuurtjes smulden bij de Espressobar van een lunch die de toercommissie had geregeld. Met nieuwe energie duwden we de boten uit het zand en roeiden we terug naar het Gooimeer. In Almere Haven verraste de toercommissie ons met een ijsje en daarna was het nog maar een klein stukje terug naar de Huizer haven.
door Wim de Ridder 28 juli 2025
KHRV teams veroveren de Amstel en de Amsterdamse grachten. Roeiplezier vanaf De Hoef tot in hartje Amsterdam en terug.  Toertocht 12 & 13 juli 2025