Onderhoud aan de “Zwonk” – Klaar voor een nieuw zomerseizoen

Wim de Ridder • 8 juni 2025

Op 3 juni jl. werd de Zwonk uit het water gehesen om te worden schoongemaakt en te voorzien van een nieuwe antifouling laag. Het was een frisse dinsdagochtend toen een aantal van onze leden zich verzamelde op de jachthaven. De winter en het prille voorjaar hadden hun sporen op de “Zwonk”, die vrijwel dagelijks over het Gooimeer geroeid wordt, nagelaten. Tijd voor onderhoud, een onmisbare traditie die de levensduur van de gig verlengt en haar prestaties op het water optimaliseert.


Controle en voorbereiding


Voordat er met schilderwerk kon worden begonnen, werd de sloep eerst uit het water gehesen en zorgvuldig geïnspecteerd. De romp werd onder hoge druk schoongespoten en ontdaan van aangroei, waaronder veel alg.  Vervolgens werd de gig op de trailer gezet en naar een ruime open plek gereden. Op deze plek waren inmiddels oude autobanden neergelegd en kwam de uitdaging om met zes mensen de gig van de trailer af te halen en deze op z’n kop op de gereedliggende autobanden te draaien. Best een heftige klus voor zes mensen, maar creatief als onze leden zijn, slaagde we hier wel in. Daarna volgde een grondige schuurbeurt, waarvoor een professionele schuurmachine met afzuiging gehuurd was. De oude antifoulinglaag was op sommige plekken versleten, en kleine beschadigingen aan de polyester huid werden zorgvuldig bijgewerkt.


Precisiewerk


“Het is precisiewerk,” zei onze materiaalman Frits, terwijl hij met een lach de laatste onregelmatigheden gladschuurde. “Maar als je het goed doet, glijdt ze straks weer als een mes door het water”. Met de precisie van een tandarts werd vervolgens door onze andere materiaalman Paul afplaktape op de waterlijn van de boot aangebracht, zodat er na de schilderwerkzaamheden weer een strakke rechte lijn tussen de witte antifouling en de blauwe bovenzijde van de romp zichtbaar zou zijn.


Nieuwe antifoulinglaag


Een van de belangrijkste onderdelen van het onderhoud was het aanbrengen van een nieuwe antifoulinglaag. Deze speciale verf voorkomt dat algen, mosselen en andere organismen zich aan de romp hechten. Zonder deze bescherming zou de “Zwonk” binnen enkele maanden merkbaar trager worden, en dat kan in een wedstrijd het verschil maken tussen winst en verlies. 


In twee lagen werd de nieuwe, witte antifouling zorgvuldig aangebracht. Er werd om beurten met rollers en kwasten gewerkt, waarbij er goed gelet werd op een gelijkmatige dekking. De geur van verf vermengde zich met de best wel stevige bries dat over de haven blies.


Afwerking en trots


Na een het drogen, in de lentezon en wat buien glom de gig als nieuw. De romp was strak, de waterlijn scherp. Hierna kon de boot weer gedraaid worden en op de trailer getild. Gelukkig kwamen er net roeiers terug van hun vaartocht en waren er voldoende handjes beschikbaar om de gig weer op z’n kiel op de autobanden te draaien waarna de boot weer op de trailer werd gezet.



We doen dit als vrijwilligers samen, elke keer weer. Het is meer dan onderhoud – het is onze manier om respect te tonen voor de boot en voor elkaar.




Meer berichten

door Wim de Ridder 8 september 2025
Wat vooraf ging.......
door Wim de Ridder 25 augustus 2025
Onder de noemer “ SAILSATION ” was WSV De Schinkel uit Amsterdam door de organisatie van SAIL 2025 gevraagd om tijdens SAIL een roeiwedstrijd op het IJ te organiseren. Het werd een Cornish Pilot Gig demonstratie wedstrijd waarvoor alle elf Nederlandse Cornish Pilot Gig roeiverenigingen waren uitgenodigd.
door Dick Witstok 21 augustus 2025
Drie volle gigs voeren zaterdag 16 augustus uit voor een toertocht. Bestemming: de Espressobar in Almere (Muiderzand), een tocht van ruim 12 km. De weersomstandigheden waren goed: een zomerse temperatuur maar niet te warm, een paar wolkjes maar geen regen en een stevig briesje maar niet teveel. We vertrokken om half tien uit de haven. Drie gigs die samen oproeien is een fraai gezicht en we trokken dan ook de aandacht van veel voorbijgangers die enthousiast zwaaiden en foto’s namen. De eerste stop was op het eiland De Schelp bij Naarden voor een koffiepauze met Fries suikerbrood. Daarna ging het verder onder de Hollandse Brug, het IJmeer op: een grote watervlakte, veel boten en wat meer golven. Voorbij de Marina Muiderzand kwamen we bij een strandje waar we de boten aanlegden. Eénentwintig hongerige roeiers en stuurtjes smulden bij de Espressobar van een lunch die de toercommissie had geregeld. Met nieuwe energie duwden we de boten uit het zand en roeiden we terug naar het Gooimeer. In Almere Haven verraste de toercommissie ons met een ijsje en daarna was het nog maar een klein stukje terug naar de Huizer haven.